Pråmar och pontoner | Petter Gedda

Petter Gedda

Pris: SEK 6.000.000 + moms. Reducerat från tidigare SEK 7.000.000 + moms. Kommersiell kajplats kan överlåtas till av hamnen godkänd köpare som är ett företag eller privatperson som bedriver någon form av verksamhet.

Logementsfartyg för sjömätare byggd 1925 som totalrenoverades 2008 av ägarna tillsammans med arkitekten Guy Lönngren. http://www.guydesigngroup.fi/ och är idag konferenslokal på 240 kvm yta med 4 exklusiva hytter, bastu, pool och stort soldäck. Alla utrymmen har individuellt inställbar golvvärme. Senast torrsatt 2014-06.


Allmänna Uppgifter

  • (flagStat) Flaggstat: SE, Sverige
  • (klassningsSallskap) Klassningssällskap: Ocertifierad
  • (storstaLangd) Största längd: 26.16 meter
  • (storstaBredd) Största bredd: 5.58 meter
  • (djupGaende) Djupgående: 2.48 meter
  • (varv) Byggnadsvarv: Eriksbergs varv
  • (byggAr) Byggår: 1925
  • (ombyggnadsVarv) Ombyggnadsvarv: Guy Design
  • (omByggVarvKom) Ombyggnationer: 2008.
  • (materialSkrov) Material skrov: Stål
  • (hemort) Hemort: Stockholm
  • (hojdOverVatten) Höjd från vattenlinjen: Max. 10.3 meter
  • (tonnage) Tonnage: 117 GT / 35 NT
  • (deplacement) Deplacement: 117 ton
  • (hytter_baddar) Antal hytter: 4

Maskiner

  • (hamngenerator)Hamngenerator: (portalelement hamngenerator tillverkare )Ford (slut portalelement Maskiner)(portalelement hamngenerator gangtimmar )12 gångtimmar, (slut portalelement Maskiner)(portalelement hamngenerator generator )Stamford (slut portalelement Maskiner)(portalelement hamngenerator generatorEffekt ) 77,5 kVA, (slut portalelement Maskiner)Startar automatiskt om landströmmen bryts. slut inre portalelement med 5 element
  • (maskinKommentar)Övrigt: Petter Gedda har idag inget framdrivningsmaskineri. Petter Gedda planerades för att i huvudsak ligga fast förtöjd vid kaj. Dock var regelverket i Stockholms Hamnar sådant 2004 att alla fartyg i hamnen skulle kunna framföras för egen maskin. Fartygets originalmotor – en Skandia 2-cylindrig tändkulemotor – togs ur drift på 1950-talet. Vid detta tillfälle göt man fast propellerhylsan med betong. Vid renoveringen beslöts att det bästa alternativet var att med dieselelektrisk drift framföra fartyget och mest ekonomiskt var det att montera en s.k. schottel. Därför installerades ett elverk på 100 hk som via hydraulik kan både styra och driva fartyget i beräknad marschfart om 7 knop. 2006 ändrade hamnen regelverket varför endast elverket hunnit bli monterat och framdrivningsmaskineriet monterades inte. Tekniskt underlag finns för att färdigställa montering av schottel och hydraulik.

Maskinrumsutrustning

  • (varmepanna)Värmepanna: (portalelement varmepanna tillverkare )CTC (slut portalelement Maskinrumsutrustning)(portalelement varmepanna modell )1200 Family (slut portalelement Maskinrumsutrustning)slut inre portalelement med 2 element
  • (oljebrannare)Oljebrännare: (portalelement oljebrannare tillverkare )Bentone (slut portalelement Maskinrumsutrustning)(portalelement oljebrannare modell )BEO 10v, (slut portalelement Maskinrumsutrustning)(portalelement oljebrannare kapacitet )230 W (slut portalelement Maskinrumsutrustning)slut inre portalelement med 3 element

Tankar

  • (tankarDiesel)Diesel: (listelement tankarDiesel - Tankar)2,5 + 2,5 t(slut listelement)
  • (tankarFarskvatten)Färskvatten: (listelement tankarFarskvatten - Tankar)1,2 m3 + 1,2 m3 (slut listelement)
  • (tankarSvartvatten)Svartvatten: (listelement tankarSvartvatten - Tankar)3,5 + 3,5 t(slut listelement)
  • (tankarGravatten)Gråvatten: (listelement tankarGravatten - Tankar)4 + 4 t(slut listelement)
  • (tankarKommentar)Övrigt: Tankarna kan tömmas via landanslutning, till sugbil eller till sjöss. Kan köras med automatik eller manuellt.

Historik

Personen Petter Gedda föddes den 31 december år 1661 i Lövånger, död 19 juni 1697 i Karlskrona, svensk kartograf. Petter Gedda var son till lantmäteri-inspektören Johan Persson Gedda och Katarina Palm.

När Petter var tretton år följde han sin far till Ingermanland (längst in i finska viken) och hjälpte honom med kartografiska sysslor. Under resan hade han inskrivits vid Uppsala universitet, och studerade där några år efter hemkomsten 1678, innan han blev lantmätare i Åbo och Björneborg.

1685 blev han inspektör för Upplands lantmätare, och blev samma år styrmansdirektör och senare styrmanskapten. Han var även chef för Navigations-kontoret i Karlskrona. Den av honom skrivna och 1694 utkomna "General hydrografisk chartbook Öfwer Östersiön och Kattegatt" räknas som den första riktiga kartan över Sveriges kuster. Den består av tio kartor och trycktes i Holland.

Bilder

Matsal med stora glasade skjutdörrar, designat matbord av propellerblad och en sittgrupp runt öppna spisen i aktern.

Modernt kök med bardisk i 900 år gammal svartek och fönster ut mot fördäcket och poolen. Ilves gasspis med 5 brännare. Centraldammsugare.

Under däck finns ett TV-rum. Guy Designs tanke med inredningen var att man inte riktigt ska se var golvet slutar, väggen eller taket börjar och har då jobbat med spegelglas som socklar och fönster upp mot tak för ljusinsläpp. Golvet är svartpolerad granit och taket av högglansigt laminat.

Akteröver på nedre däck är det största sovrummet med egen toalett, TV och klädkammare. Framför TV-rummet är ett sovrum med eget badrum och toalett. Föröver finns ytterligare två sovrum med dubbelsängar.

Längst i fören på nedre däck finns bastu, dusch och toalett i Italiensk mosaik. Tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare.

Det tidigare styrhuset används idag som kontor och har utgång till det stora soldäcket. Trappan leder ner till stora matsalen och fortsätter ner till nedre däck.

På fördäck finns en vedeldad pool där man kan sitta och blicka ut över staden.

Landgång på babordssidan. På akterdäck finns nedgång till maskinrummet som idag har pumpar och elverk.

Elverk för strömförsörjning och kopplas automatiskt på om landströmmen bryts. Installerad för användning av schottelpropeller. Eltavlor, pumpar, larmsystem och värmepanna.

Ombyggnationen är väldokumenterad med bilder varav här är några inifrån tankar och under byggtiden.

Historiska bilder. Först hur hon såg ut utvändigt innan ombyggnationen följt av bilder på hur man arbetade med sjömätning i småbåtar och bodde ombord på Petter Gedda.


Alla uppgifter hålls för att vara korrekta men kan ej garanteras.Viss utrustning ombord kan komma att bytas ut eller plockas bort.
Copyright © Alla bilder, video och text är copyright 2018-2023 Shipsforsale Sweden AB. Innehållet på denna webbplats är endast för personligt, icke-kommersiellt bruk och får inte användas utan tillstånd. För något annat ändamål, kontakta info@shipsforsale.com